27 GRU 2017

Zwrot nietrafionego prezentu? Poznaj swoje prawa konsumenta.

Czas świąt kojarzy się nam z spokojem, rodzinną atmosferą, przepysznym jedzeniem oraz prezentami, którymi się obdarowujemy, również tymi nietrafionymi. Mimo szczerych chęci, czasami zdarzy się, że prezent, który kupiliśmy bliskiej nam osobie (lub został nam dany) nie trafił w gust i najlepszym rozwiązaniem będzie go oddać. Dzisiaj wskazujemy, jakie prawa mają konsumenci i jak wykorzystać je w praktyce.

Kiedy można odstąpić od umowy?

Prawo odstąpienia od umowy przysługuje tylko i wyłącznie, gdy zakupiliśmy towar poza siedzibą sprzedawcy, czyli mówimy tutaj o zakupach zrobionych przez Internet, telezakupach, na różnego rodzaju pokazach (w restauracjach, hotelach jak i również w naszym domu). Nie musisz podawać żadnego powodu, dla którego chcesz zwrócić towar. Niestety, ale prawo do odstąpienia od umowy nie obejmuje sklepów stacjonarnych – w takim przypadku należy zapoznać się z polityką danego sklepu, ponieważ niektóre pozwalają dokonać zwrotów, a inne ich nie akceptują.

Czas na odstąpienie od umowy, jaki daje nam ustawodawca to 14 dni od momentu otrzymania towaru. To na co należy zwrócić uwagę, to fakt, że w tym okresie wystarczy poinformować sprzedawcę o chęci odstąpienia od umowy – może być to w sposób listowny, mailowy lub ustny (polecamy jednak wersję na piśmie, ponieważ stanowić ona będzie dowód w ewentualnym postępowaniu). Od momentu poinformowania sprzedawcy o zamiarze odstąpienia od umowy mamy kolejne 14 dni, na odesłanie do niego zakupionego towaru. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wysłać towar, wraz z odstąpieniem od umowy.

Przy zakupach na odległość, obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie kupującego o jego prawie odstąpienia od umowy. Jeśli sprzedawca nie wywiąże się ze swojego obowiązku, czas ten automatycznie się wydłuża do 12 miesięcy.

Kiedy otrzymamy zwrot pieniędzy?

Sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy w terminie 14 dni od momentu otrzymaniu towaru. Co jest bardzo ważne, jest on zobowiązany do zwrotu nie tylko kwoty towaru, ale również kosztu przesyłki. W przypadku kosztu przesyłki możemy jednak nie otrzymać pełnej kwoty. Jeśli wybraliśmy np. superszybką dostawę, która była znacznie droższa od podstawowego sposobu dostawy, sprzedawca może zwrócić kwotę w wysokości najniższego kosztu dostawy, jaki oferuje w swoim sklepie. Pamiętaj, że sprzedawca nie jest zobowiązany zwrócić Tobie kwoty poniesionych kosztów za odesłanie do niego towarów. Sposób, w który sprzedawca przekaże Tobie zwrot może być taki sam, w jaki zapłaciłeś za produkt. Można również poprosić o inną metodę zwrotu, np. gdy płaciłeś za towar przy odbiorze, możesz poprosić o zwrot, poprzez przelew na konto.

Kiedy nie możemy odstąpić od umowy zawartej na odległość?

Istnieje kilka wyjątkowych sytuacji, w których nie można zwrócić zakupionych towarów. Jest tak w przypadku, gdy osobą sprzedającą jest osoba prywatna, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Również, jeśli zdecydowaliśmy się zakupić produkt „na firmę” tracimy możliwość zwrotu, ponieważ prawa konsumentów odnoszą się tylko do osób prywatnych. Kolejna okoliczność następuje wtedy, gdy towar był wykonany na specjalne zamówienie – ubrania szyte na miarę, fotoksiązki lub inne przedmioty, które sprzedawca wykonał specjalnie dla nas, nie podlegają pod prawo zwrotu, a ich ewentualne przyjęcie zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Nie zwrócimy również plików w wersji cyfrowej – zakupiony album ulubionego wykonawcy np. w formacie MP3 również nie podlega zwrotowi, tak samo jak np. e-booki. Ostatnią sytuacją, w której nie jesteśmy w stanie zwrócić zakupionego towaru to produkty, które zostały rozpakowane i ich ponowna sprzedaż nie jest możliwa – czyli, jeśli zakupimy np. film DVD, możemy go zwrócić tylko w sytuacji, w której nie został on rozpakowany. Zdjęcie folii z opakowania powoduje utratę możliwości jego zwrotu.

Jak powinno wyglądać oświadczenie odstąpienia od umowy?

Większość sklepów internetowych dołącza do zamówień gotowe formularze odstąpienia od umowy. Jednak, jeśli nie otrzymaliśmy takowego, przedstawiamy elementy, które takowe oświadczenie powinno zawierać. Można również skorzystać z naszego wzoru odstąpienia, które należy wypełnić ręcznie i wysłać pocztą lub skan e-mailem.

wzór_odsątpienia_od_umowy.pdf
(kliknij aby pobrać)

Odstąpienie od umowy powinno zawierać:

  • Miejscowość i datę,
  • Dane kupującego,
  • Dane sprzedawcy,
  • Tytuł „Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem sprzedawcy”,
  • Nazwę produktu
  • Datę zakupu
  • Datę doręczenia towaru
  • Powołanie się na ustawę o prawach konsumenta
  • Kwotę należną do zwrotu przez sprzedawcę
  • Sposób, w który chcemy otrzymać zwrot
  • Własnoręczny podpis kupującego

Musimy pamiętać, aby dołącz do oświadczenia dowód zakupu. Nie musi być to paragon, może być to np. potwierdzenie przelewu, mail ze sklepu internetowego lub inny dokument, potwierdzający zakup.

Jeśli masz problemy ze zwrotem danego produktu lub np. sprzedawca uchyla się od obowiązku zwrotu należności możesz skontaktować się z nami. Pomożemy chronić Twoich praw.

Autor: Adwokat Agata Stanilewicz-Krzysztofiak