30 STY 2019

Firma bez rejestracji w praktyce – 5 przydatnych wskazówek prowadzenia tego typu działalności.

W poprzednim artykule wyjaśnialiśmy czym jest firma bez rejestracji, wskazywaliśmy wady i zalety takiego rozwiązania. Dzisiaj skupimy się na praktycznych aspektach prowadzenia takiej działalności.

1. Wystawianie faktur i rachunków przy firmie bez rejestracji

Każdy przychód powinien być ewidencjonowany. Za każdą sprzedaż lub realizacje usługi możesz wystawić fakturę lub rachunek. Możesz zrobić to bez większego problemu korzystając z dostępnych programów online (często darmowych) lub stworzyć wzór rachunku (dla klienta indywidualnego) lub faktury (jeśli Twoim klientem jest firma). Co z podatkiem VAT? W większości przypadków, osoba prowadząca działalność gospodarczą bez rejestracji jest zwolniona z płacenia podatku VAT (przychód w roku poprzednim nie może przekraczać 200 000 zł). Działalność usługowa (np. fotografia, usługi reklamowe) lub drobny handel (towarami, na których sprzedaż nie trzeba mieć licencji lub koncesji) jest nieopodatkowana i na fakturze stawka VAT będzie „zwolnione”, natomiast są od tego wyjątki (np. działalność jubilerska). Polecamy zapoznać się z ustawą o VAT (w szczególności art. 43 i art. 113).

2. Faktury kosztowe

Prowadzenie działalności, nawet nierejestrowanej, wiąże się z ponoszeniem kosztów. Warto zbierać przez cały rok wszystkie faktury, które później rozliczysz w PIT. Dane jakie musisz podać do faktury to imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz NIP. Obecnie nie ma obowiązku posiadania NIP, więc jeśli nie masz go nadane musisz złożyć wniosek do Urzędu Skarbowego. Dzięki fakturom kosztowym wykażesz w zeznaniu podatkowym poniesione koszty i tym samym możesz obniżyć sobie wysokość kwoty podatku dochodowego.

3. Firma bez rejestracji – ewidencja przychodu

Prowadząc firmę bez rejestracji obowiązkiem Twoim jest prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży, dzięki której możesz na bieżąco analizować i planować przychody. Można wykorzystać do tego zwykły arkusz w excelu. Wystarczy stworzyć tabelę na każdy miesiąc, która będzie sumować wszystkie przychód i dodatkowo stworzyć formułę, która wyliczy łączne roczne przychody, które potrzebne będą do rozliczenia PIT-u.

4. Rozliczenie PIT a firma bez rejestracji

Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że z każdego przychodu musimy rozliczyć się z Urzędem Skarbowym, w tym również z prowadzonej działalności bez rejestracji. Niestety, musimy wykazać się w tym przypadku samodzielnością, ponieważ nikt nie wystawi nam, tak jak w przypadku umowy o pracę, druku PIT-11. Dochody musimy wykazać w zeznaniu podatkowym, w rubryce „inne źródła”, a pomocnym będzie dla nas właśnie ewidencja przychodu.

5. Ulgi po rejestracji firmy

Kończąc działalność nierejestrowaną i tym samym rozpoczynając działalność gospodarczą, przysługują Tobie takie same ulgi jak każdemu przedsiębiorcy, czyli ulga na start przez pierwsze 6 miesięcy oraz preferencyjne składki przez okres 24 miesięcy. Więcej o ulgach opiszemy w kolejnym artykule.

         Mamy nadzieję, że nie masz już obaw w praktycznym prowadzeniu „firmy bez rejestracji”. Jeśli jednak masz dodatkowe pytania, zachęcamy do kontaktu.