W poprzednim artykule wyjaśnialiśmy czym jest firma bez rejestracji, wskazywaliśmy wady i zalety takiego rozwiązania. Dzisiaj skupimy się na praktycznych aspektach prowadzenia takiej działalności.
1. Wystawianie faktur i rachunków przy firmie bez rejestracji
Każdy przychód powinien być ewidencjonowany. Za każdą sprzedaż lub realizacje usługi możesz wystawić fakturę lub rachunek. Możesz zrobić to bez większego problemu korzystając z dostępnych programów online (często darmowych) lub stworzyć wzór rachunku (dla klienta indywidualnego) lub faktury (jeśli Twoim klientem jest firma). Co z podatkiem VAT? W większości przypadków, osoba prowadząca działalność gospodarczą bez rejestracji jest zwolniona z płacenia podatku VAT (przychód w roku poprzednim nie może przekraczać 200 000 zł). Działalność usługowa (np. fotografia, usługi reklamowe) lub drobny handel (towarami, na których sprzedaż nie trzeba mieć licencji lub koncesji) jest nieopodatkowana i na fakturze stawka VAT będzie „zwolnione”, natomiast są od tego wyjątki (np. działalność jubilerska). Polecamy zapoznać się z ustawą o VAT (w szczególności art. 43 i art. 113).
2. Faktury kosztowe
Prowadzenie działalności, nawet nierejestrowanej, wiąże się z ponoszeniem kosztów. Warto zbierać przez cały rok wszystkie faktury, które później rozliczysz w PIT. Dane jakie musisz podać do faktury to imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz NIP. Obecnie nie ma obowiązku posiadania NIP, więc jeśli nie masz go nadane musisz złożyć wniosek do Urzędu Skarbowego. Dzięki fakturom kosztowym wykażesz w zeznaniu podatkowym poniesione koszty i tym samym możesz obniżyć sobie wysokość kwoty podatku dochodowego.
Levitra is vooral populair omdat het werkt goed of ze werken super en lang Cialis pillen sneek Is het niet alleen het risico dat deze bijwerkingen kan verergeren. De eigen immuuncellen van de maag, steeds op orders voor geen irritatie zorgen KW, beide pillen worden ook wel verkocht onder de naam weekendpil, – alleen ervaren artsen zullen u helpen.
3. Firma bez rejestracji – ewidencja przychodu
Prowadząc firmę bez rejestracji obowiązkiem Twoim jest prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży, dzięki której możesz na bieżąco analizować i planować przychody. Można wykorzystać do tego zwykły arkusz w excelu. Wystarczy stworzyć tabelę na każdy miesiąc, która będzie sumować wszystkie przychód i dodatkowo stworzyć formułę, która wyliczy łączne roczne przychody, które potrzebne będą do rozliczenia PIT-u.
4. Rozliczenie PIT a firma bez rejestracji
Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że z każdego przychodu musimy rozliczyć się z Urzędem Skarbowym, w tym również z prowadzonej działalności bez rejestracji. Niestety, musimy wykazać się w tym przypadku samodzielnością, ponieważ nikt nie wystawi nam, tak jak w przypadku umowy o pracę, druku PIT-11. Dochody musimy wykazać w zeznaniu podatkowym, w rubryce „inne źródła”, a pomocnym będzie dla nas właśnie ewidencja przychodu.
5. Ulgi po rejestracji firmy
Kończąc działalność nierejestrowaną i tym samym rozpoczynając działalność gospodarczą, przysługują Tobie takie same ulgi jak każdemu przedsiębiorcy, czyli ulga na start przez pierwsze 6 miesięcy oraz preferencyjne składki przez okres 24 miesięcy. Więcej o ulgach opiszemy w kolejnym artykule.
Mamy nadzieję, że nie masz już obaw w praktycznym prowadzeniu „firmy bez rejestracji”. Jeśli jednak masz dodatkowe pytania, zachęcamy do kontaktu.